CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, November 7, 2009

~ Kisah Kasih 191106 ~



Mahligai Kasih

Duhai kasih cuba kau dengarkan

Isi hati penuh kejujuran

Dengan sepenuh keikhlasan

Ku dambakan pengertian


Jangan kau dengar fitnah dunia

Kerna ianya dusta semata

Menghancurkan kesucian

Jalinan kebahagiaan


Sebenarnya aku merasa

Sinar cahaya yang gemilang

Ketika kau beriku harapan

Dan sering aku harapkan

Cinta berlandas keimanan

Dan kasih suci kitakan diberkati


Ku cuba sedaya

Agar dirahmati perhubungan yang telah terbina

Kerna pasti aku

Yang akan merasa pedihnya kehilangan insan sepertimu

‘Kasih kuharapkan cinta kita kan terus kekal hingga ke syurga’

Tuhan berikanlah


Ketabahan hatiku untuk membina impian kasihku


Bersama mengharapkan


Ketulusan cinta ini hingga terbina mahligai bahgia

~unic~

( menghitung beberapa hari lagi ulang tahun perkahwinan kami yg ke 4...Syukur Alhamdulillah dipanjatkan pd Ilahi atas Nikmat Kurniannya ini...Doaku moga Allah SWT sentiasa merahmati rumahtanggaku...semoga dapat kuteruskan tanggungjawab sebagai Isteri dengan sebagaiknya...semoga usia perkahwinan yang menginjak setahun lagi ini akan bersinar dengan 'cahaya mata' yang dinanti.. ~amin ~)

Semoga 'Mahligai Kasih' Amiruddin Jaafar & Izu Hana Zilza Imran terus mekar mewangi sepanjang hayat...

- InsyaALLAH -





Monday, October 12, 2009

..................... ?

Salam...
Lame gak rasanyer tak berkesempatan nak 'menjengah' blog ni...Syawal pun masih berbaki beberapa hari jer lagi, mcm tu jga la ngan kusus yg tgh dihadapi nih...akhir2 waktu mcm ni, byk nak di selesaikan...ada rasa sedih, coz suasana blajar tu...rasa hepi pun der gak, ley jdi 'cikgu' semula...'mcm-mcm ada'...apa-apa pun study hard n smart sumer kwn2 yer...kita ke medan perang 9 & 10 Nov 09 ni yer...Insya-Allah

Salam
.:: syoknyer kalo dpt jd bebudak lik kan?cam 'putri masam' lam gambo ni kan?...hehehe ::.

Saturday, September 26, 2009

Raya...raya...raya...



"Posing di hari raya pertama bersama 'sayyarah' pinjam dari Yang Maha Pemurah"


"Kereta milik arwah abah (mertua) yang seusia dengan kelahiran kami"


"Pose bersama keluarga mertua di pagi raya"





Walaupun tersangat sedih tanpa abah tahun ni, tapi syukur Alhamdulillah dapat kami 'melenyapkan' sementara kesedihan bonda Zaliha..walau masih terbayang-bayang kegembiraan raya tahun lepas bersama arwah...Semoga Rohnya ditempatkan brsama org2 yang Beriman dan Beramal Soleh...

Sesungguhnya nikmat Allah SWT begitu mencurah-curah pd hamba-Nya...dalam keadaan kelam kbt saat2 terakhir pun, dpt gak cari baju raya sedondon thn nie...di penghujung jln balik ke kg plak tu...Syukur Alhamdulillah, thn dopan nak wat bju awai2 laa...




Friday, August 28, 2009

Latih kanak-kanak berpuasa ikut kemampuan



Sebuah hadis Nabi s.a.w. bermaksud: Diangkat pena itu kerana tiga perkara: Seorang kanak-kanak kecil sehingga dia dewasa, orang yang sedang tidur sehingga terjaga dan orang gila sehingga dia normal kembali. (Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud)

Makna diangkat pena itu ialah mereka tidak ditaklifkan atau dipertanggungjawabkan untuk menunaikan sebarang ibadat. Agama Islam menjaga sifat semula jadi manusia. Kanak-kanak harus dilatih sejak kecil lagi supaya mahir melakukan ibadat dan taat kepada Allah s.w.t..

Rasulullah bersabda yang bermaksud: Suruhlah anak-anakmu mengerjakan sembahyang ketika umur mereka tujuh tahun dan pukullah mereka jika mereka enggan melakukannya ketika umur mereka sepuluh tahun. (Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud)

Puasa juga dikira ibadat dan kewajipan seperti sembahyang. Kita wajib melatih anak-anak menunaikan ibadat ini.

Tahap umur berapakah latihan ini mesti dilakukan? Tidak semestinya semasa umur kanak-kanak itu tujuh tahun kerana puasa lebih susah daripada sembahyang. Terpulanglah kepada kemampuan kanak-kanak tersebut.

Jika bapa atau penjaganya mendapati kanak-kanak itu sudah mampu berpuasa, bolehlah dia melatih anaknya berpuasa beberapa hari pada setiap bulan, setahun demi setahun. Misalnya dalam setahun dia melatihnya berpuasa sebanyak tiga hari, pada tahun yang lain selama seminggu, seterusnya dua minggu dan sehingga sebulan penuh. Apabila dia telah baligh, dan ditaklifkan berpuasa, dia tidak lagi susah untuk mengerjakan puasa kerana sudah biasa dan mahir.

Inilah cara Islam melatih kanak-kanak sejak dari kecil lagi dengan adab-adab Islam dan kewajipan-kewajipannya.

Seorang penyair berkata, maksudnya:

Adab itu bermanfaat semasa kecil, ia tidak memberi faedah lagi ketika telah dewasa.

Dahan yang lembut mudah teguh bila dilentur...

Dan akan menjadi keras (tidak lembut) bila ia telah menjadi kayu.

Ibu bapa dan penjaga hendaklah membiasakan anak-anak mereka, sama ada lelaki atau perempuan, berpuasa dan sembahyang. Sembahyang diajar ketika umur mereka tujuh tahun dan jika enggan bersembahyang pada umur sepuluh tahun mereka hendaklah dipukul.

Puasa pula dilatih ketika mereka mampu melakukannya walaupun umur melebihi tujuh tahun. Penjaga seperti ayahnya boleh menyuruhnya berpuasa.




Petikan dan Sumber:
Dr. Yusuf al-Qardawi, Fatwa Masa kini (Terjemahan 1 & 2), Pustaka Salam Sdn. Bhd..

Saturday, August 22, 2009

.: Ramadhan dan Tarawikh :.


KELEBIHAN SEMBAHYANG SUNAT TARAWIKH

Diriwayatkan oleh Saiyidina Ali (r.a) daripada Rasulullah S.A.W., sebagai jawapan dari pertanyaan sahabat-sahabat Nabi S.A.W. tentang fadhilat (kelebihan) sembahyang sunat terawikh pada bulan Ramadhan:

Malam 1
Keluar dosa dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru dilahirkan, mendapat keampunan dari Allah.

Malam 2
Di ampunkan dosa dosa orang mukmin yang sembahyang terawikh serta kedua ibubapanya (sekiranya mereka orang beriman).

Malam 3
Berseru Malaikat di bawah 'Arasy supaya kami meneruskan sembahyang terawikh terus menerus semoga Allah mengampunkan dosa engkau.

Malam 4
Memperolehi pahala ia sebagaimana pahala orang orang yang membaca kitab kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al Quran.

Malam 5
Allah kurniakan baginya pahala orang orang yang bersembahyang di Masjidilharam, Masjid Madinah dan Masjid Aqsa.

Malam 6
Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat batu dan tanah tanah mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa dosa orang yang mengerjakan sembahyang terawih pada malam ini.

Malam 7
Seolah-olah ia mendapat bertemu dengan Nabi Musa serta menolong Nabi 'Alaihissalam menentang musuh ketatnya Fir'aun dan Hamman.

Malam 8
Allah mengurniakan pahala orang sembahyang terawikh sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim "Alaihissalam.

Malam 9
Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W.

Malam 10
Allah Subhanahuwata'ala mengurniakan kepadanya kebaikan didunia dan di akhirat.

Malam 11
Kelauar ia daripada dunia (mati) bersih daripada dosa seperti ia baru dilahirkan.

Malam 12
Datang ia pada hari Qiamat dengan muka yang bercahaya (cahaya ibadatnya).

Malam 13
Datang ia pada hari Qiamat dalam aman sentosa daripada tiap-tiap kejahatan dan keburukan.

Malam 14
Datang Malaikat menyaksikan ia bersembayang terawikh, serta Allah tiada menyesatkannya pada hari Qiamat.

Malam 15
Semua Malaikat yang menanggung 'Arasy, Kursi, berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

Malam 16
Allah Subhanahuwata'ala tuliskan baginya terlepas daripada neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

Malam 17
Allah kurniakan orang yang berterawikh pahalanya pada malam ini sebanyak pahala Nabi-nabi.

Malam 18
Seru Malaikat: Hai! Hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha kepada engkau dan ibubapa engkau (yang masih hidup atau mati).

Malam 19
Allah Subhanahuwata'ala tinggikan darjatnya didalam Syurga Firdaus.

Malam 20
Allah kurniakan kepadanya pahala sekian orang yang mati syahid dan orang-orang solihin.

Malam 21
Allah binakan sebuah istana dalam Syurga daripada nur.

Malam 22
Datang ia pada hari Qiamat aman daripada tiap-tiap dukacita dan kerisauan (tidaklah dalam keadaan huru-hara di Padang Mahsyar).

Malam 23
Allah Subhanahuwata'ala binakan kepadanya sebuah bandar didlam syurga daripada nur.

Malam 24
Allah buka peluang 24 doa yang mustajab bagi orang berterawikh malam ini, (elok sekali berdoa ketika dalam sujud).

Malam 25
Allah Taala angkatkan daripadanya siksa kubur.

Malam 26
Allah kurniakan kepada orang berterawikh pahala pada malam ini seumpama 40 tahun beribadat.

Malam 27
Allah kurniakan orang berterawikh pada malam ini ketangkasan melintas atas titian Sirotulmustaqim seperti kilat menyambar.

Malam 28
Allah Subhanahuwata'ala kurniakan kepadanya 1000 darjat diakhirat.

Malam 29
Allah Subhanahuwata'ala kurniakan kepadanya pahala 1000 kali haji yang mabrur.

Malam 30
Allah Subhanahuwata'ala beri penghormatan kepada orang berterawikh pada malam terakhir ini yang teristimewa sekali, lalu berfirman: "Hai hambaku: Makanlah segala jenis buah-buahan yang engkau ingini hendak makan didalam syurga, dan mandilah engkau daripada air syurga yang bernama Salsabila, serta minumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammada S.A.W. yang bernama 'Al-Kauthar'".


Sumbangan Oleh: Menara Optometry Centre Sdn. Bhd.

Saturday, August 15, 2009

:::Rentetan 14 Ogos 2009:::

Pertama

Latihan Profesional (praktikum) ku di SKBTHO dah pun selesai...Alhamdulillah dapat gak kami berempat menyelesaikan praktikum ni...macam2 kenangan dah tersimpan, macam2 pengalaman dah belajar...Terima kasih buat warga SKBTHO terutamanya guru2 dan PPM prasekolah dan anak-anak prasekolah Bintang dan Mentari yang ditinggalkan...

Kedua

Salah seorang teman baikku semasa di SAM Paya Jaras telah pun selamat melahirkan putri kembar di Hospital Sungai Buloh...Tahniah Diana, nampakya thn dpn kena tambah lagi 2 ucapan bezday la yer...

Ketiga

Dengan tetibanya pas minum lik skolah td ktorg singgah kdai gambar...maklumlah arini baju ktorg sedonden la katakan, emmm apalagi gi la tangkap gambar bedua sattt

Keempat

Screen hset ku tercalar sket...aduh! tercalarnya ati...nasib sket jer calarnya...

Kelima

Hari ni aku naik pangkat...pangkat umoq daaa....ops! Hari Lahir aku upenya...28 da umoq,tua daaa...Alhamdulillah dapat lagi nikmat hidup, xtau bila perginya, semoga kuat dan sihat untuk beramal ibadah dan membuat kebaikan pada semua...

~ amin ~