CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, July 26, 2009

~10 CARA BINA KEYAKINAN DIRI SI MANJA~


Bukan kita sebagai individu dewasa sahaja yang memerlukan keyakinan diri, tetapi 'anak-anak kecil' juga memerlukannya...bagaimana cara terbaik untuk membina keyakinan tersebut...?Jom kita hayati sama2 artikel yang saya petik dari majalah ni untuk panduan kita bersama yer...

1. MEMBERI KASIH SAYANG TANPA HAD
Perkembangan harga diri kanak-kanak sentiasa wujud apabila ucapan kasih-sayang sentiasa diucapkan kepadanya. Ucaplah "Mama/papa sayang adik". Sentiasa peluk, cium, dan menepuk pada bahu. Jangan lupa untuk memberitahu dia betapa dirinya disayangi.

2. MEMBERIKAN PERHATIAN
Kanak-kanak suka apabila dirinya diberi perhatian. Mereka merasakan dirinya begitu berharga kepada ibu bapanya. Sehubungan itu, anak kecil ini suka menunjukkan hasil kerjayanya kepada anda. Cthnya menunjukkan hasil lukisannya.Berikan pujian walaupun hasil kerjayanya tidak begitu menarik, tetapi pada masa yang sama katakan, jika dia berusaha lagi hasil kerjayanya akan menjadi bertambah baik.

3. MENGAJAR HAD-HAD
Mewujudkan beberapa peraturan munasabah kepada anak kecil ini. Misalnya, memberitahu jangan makan di dalam bilik sebaliknya hanya dibenarkan di dapur untuk menjaga kebersihan bilik. Begitu juga pakaian kotor, sediakan bekas khas untuk si kecil mudah memasukkan pakaian kotor. Katakan sikap suka sepahkan pakaian adalah skap yang tidak elok. Lakukan secara konsisten supaya dia memahami had-had yang dajar kepadanya.

4. GALAKKAN PENEROKAAN
Menggalakkan anak kecil melakukan penerokaan baru dalam dirinya.Misalnya mencuba permainan baru atau pergi ke taman untuk dia bermain. Apabila anak kecil ini cuba melakukan penerokaan baru, jangan mudah menawarkan diri untuk membantunya. Cara ini mengurangkan rasa keyakinan dalam dirinya. Biarkan dia melakukannya sendiri. Dia tidak akan jemu mengulangi penerokaannya sehingga dia berjaya. Sikap ingin tahu dalam diri kanak-kanak begitu tnggi maka sudah pasti dia ingin melakukannya dengan sendiri.

5. MEMBIARKAN KESILAPAN2 TERJADI.
Kadang kala membiarkan anak kecil melakukan kesilapan adalah satu keperluan. Ini adalah pengajaran bernilai untuk keyakinannya. Supaya dia akan berfikir setiap manusia tidak akan terlepas melakukan kesilapan dan menerima hakikat akan kelemahan dirinya. Tindakan akan membantu mengelak dirinya berasa kurang yakin apabila dia melakukan sebarang kesilapan.

Lagi 5 kena tunggu episod seterusnya yer...tunguuuu


Salam

Tuesday, July 21, 2009

Pemantapan Penguasaan BI Bakal Bermula Di Prasekolah???

Prasekolah jadi sebahagian sistem pendidikan kebangsaan

PUTRAJAYA: Kerajaan berhasrat menjadikan prasekolah sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan sebagai satu daripada usaha memantapkan penguasaan Bahasa Inggeris (BI) di kalangan pelajar dari peringkat awal persekolahan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata melalui usaha itu, guru-guru terlatih dalam Bahasa Inggeris akan dibekalkan ke sekolah-sekolah tersebut bagi meningkatkan pembelajaran bahasa itu.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata usaha itu pada dasarnya telahpun dipersetujui namun belum tahu bila akan dilaksanakan, dan ia juga selaras dengan usaha kerajaan untuk mewajibkan kelulusan bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Kalau di peringkat pra sekolah kita boleh memasukkan satu tempoh jangka waktu (pembelajaran BI) yang sesuai dengan guru yang terlatih mungkin tidak sampai enam tahun (sekolah rendah), dalam masa dua tiga tahun sahaja sudah pasti boleh kita kuasai.

dipetik dari : http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Tuesday/Mutakhir/20090721121302/Article/

::: SaTu KeTeNaNgAn:::




........Alhamdulillah Segala Puji di Rafa'kan hanya pada Mu Ya Allah.....
Satu perkara selesai sudah buat masa ni...semoga Allah mengurniakan kekuatan kepada kita semua untuk menyelesaikan perkara atau amanah yang telah dipertanggungjawabkan untuk kita semua...

Syukur Alhamdulillah, Allah telah membantu dengan mempermudahkan segala semasa sessi P&P ku di 'observe' kemarin...Bedebarnya ngalahkan mcm tak penah ngajar plak...huhu

Salam

Saturday, July 18, 2009

~ pening...peninggg ~




Salam...




Pening..? naper...? Keje banyak? yer juga... Tak cukup rehat? yer juga...Tension? ada la sket2...


Isnin depan Pn Che Mah, pensyarah pembimbing nak datang observe...alamah cuak jugak...kalo ingat dialog Pn Che Mah masa datang Jumaat lepas, risau jugak ati ni..."Ala izu ni, mmg cikgu pra kan?"...


Hah..camner tu, di buatnya ada yang tak betul aku buat Isnin nanti...adeh abis la. Tapi tak per la, kita hanya manusia yang mampu 'merancang'...apa yang terjadi selebihnya tu, urusan Allah Yang Maha Esa. jadi tugas dan tanggungjawabku, cuba la buat yang terbaik kan..?InsyaAllah..


Harap dengan bantuan Cikgu pra Pn Fatimah Sham dan PPM Pn Rohana, dapat la segalanya berjalan lancar.


Yang pentingnya kerjasama aku dan kak ita rakan se'praktikum' ku, nak ngajar, nak cari bahan kajian kes, nak wat bahan projek khas dengan anak-anak pra lagi..emm selagi masih diberi peluang hidup, selagi tu laa kita manusia ni akan sentiasa dikelilingi macam-acam perkara...cuma beruntung dan bersyukur lah kita pada ilahi kerana anugerah ISLAM pada kita...Bersolat...berdoa...berzikir...Al-Quran...semuanya dapat menenangkan hati yang gundah gulana...kan?
Salam

Tuesday, July 7, 2009

Hari Pertama Di SK Bandar Tun Hussein Onn

Salam...

Inilah antara ragam yang sempat ku abadi sempena hari pertama menjalani latihan profesional atau senag citer 'praktikum' jer. Walaupun kawan2 yang lain dah masuk hari kedua, tapi kami di SKBTHO baru nak jalani hari pertama disebabkan Isnin lalu sekolah bercuti sebab baru selesai acara sukan tahunan. Tapi jangan tak tau kami berempat(noni, ena, kak ita) pergi jugak sekolah utk lapor diri.

Tak banyak sangat apa yang di jalani pada hari pertama, proses yang jadi kebiasaan guru-guru praktikum, suai kenal dengan pentadbir, perbincangan dengan guru prasekolah dan ada la juga ramah mesra ngan anak-anak yang comel di prasekolah..

Lain rasanya bila dah dekat hampir 7 bulan tinggalkan sekolah dan alam 'mengajar' ni...teringat plak ex-anak2 murid ku di pangsun, rindu sangat...Doakan segalanya berjalan lancar untuk kita semua...Bagi diri saya sendiri apa yang lebih dirasakan penting dalam menjalani latihan profesional ini bukan semata-mata untuk mengejar kecemerlangan sendiri, tapi TANGGUNGJAWAB mendidik dan mengasuh anak-anak prasekolah yang ALLAH telah AMANAHKAN kepada kita walau hanya untuk tempoh 6 minggu...Banyakkanlah memberi kepada mereka dan redhalah dengan apa yang kita terima dari mereka...Semoga segala usaha kita diberkati DIA yang MAHA ESA...InsyaALLAH

~AMIN~


Thursday, July 2, 2009

~ Peringatan Daripada Si Comel ~




usah terlalu manjakan saya

usah takut bersikap tegas terhadap saya

usah biarkan saya membentuk tabiat buruk

usah memperkecil-kecilkan saya

usah menunjukkan kesalahan saya di depan orang

usah samakan kesalahan saya dengan dosa

usah melindungai saya dari perbuatan yang mendatangkan akibat buruk

usah bimbang apabila saya kurang sihat

usah kerap sangat meleteri saya

usah lupa saya kurang bijak untuk menyatakan hasrat saya

usah membuat janji yang tergesa-gesa

usah paksa saya menunjukkan kejujuran

usah selalu bertukar-tukar sikap

usah memperbodoh-bodohkan saya apabila saya takut

usah tidak mengendahkan pertanyaan saya

usah mengaku ibu dan ayah serba sempurna

usah berasa hina hendak meminta maaf kepada saya

usah lupa yang saya ni cepat membesar

usah lupa saya suka mencuba

usah lupa saya perlukan banyak kasih sayang dan persefahaman untuk membesar dengan sempurna

usah samakan keadaan ibu dan bapa dengan keadaan saya

usah lupa menngingatkan saya untuk beribadah dan berdoa
Salam