CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
Glitter Text Generator at TextSpace.net

Thursday, August 6, 2009

sambungannya...


7. Pendengar yang baik
Jika anak kecil ingin memperkatakan sesuatu, dengarlah apa yang ingin diperkatakan kepada anda. Ini kerana dia juga perlu tahu mengenai perkara seperti idea, perasaan, keinginan dan pendapat. Dengan cara ini membantu kanak-kanak merasa selesa dengan emosinya sendiri. Dia akan merasa gembira apabila percakapannya diberi perhatian.

8. Perbandingan
Jika kanak-kanak sudah boleh membandingkan dirinya dengan adik-adiknya atau teman-teman sebaya ini menunjukkan rasa harga dirinya.Cara ini membantunya belajar bahawa setiap manusia mempunyai kekuatan dan kelemahan dan dia tidak perlu menjadi orang lain untuk berjaya, sebaliknya menjadi dirinya sendiri.

9. Menyediakan galakan
Setiap kanak-kanak memerlukan sokongan penuh kasih sayang. Misalnya "Mama yakin adik boleh lakukan, teruskan sayang" Berikan galakkan bukan hanya memberikan ganjaran kepadanya tetapi melalui ucapan galakkan. Dia akan mengetahui kejayaan yang diperoleh hasil daripada usahanya sendiri.

10. Penonjolan diri
Memberi peluang kepada dirinya untuk menunjukkan kebolehan. Jika di tadika, da belajar membaca doa, cuba berikan tugas baru kepadanya untuk mengetuai bacaan doa makan apabila makan bersama keluarga. Cara latihan ini memberi rasa dirinya dihargai dan dipercayai. Penonjolan diri sperti ini membuatkan anak kecil ini merasakan pencapaian positifnya diterima ahli keluarga lain...

Semoga coretan ringkas ini dapat kita jadikan panduan bersama...


Salam

No comments:

Post a Comment